Translate My Story to Understand it More

Monday 17 February 2014

PENDERAAN KANAK-KANAK

1.Pengenalan
Penderaan merupakan satu bentuk seksaan yang sangat memberi impak kepada mangsa. Lebih kejam lagi, kebanyakan mangsa merupakan golongan kanak-kanak. Dalam hal ini kanak-kanak merujuk kepada “... individu yang berusia 1 tahun hingga 14 tahun. Golongan merupakan golongan yang lemah dan sukar untuk mempertahankan diri...” (Santrock,J.W, Life-Span Development: 2013).  Semakin hari masalah ini menjadi satu isu yang sangat kritikal seolah-olah pelakunya tiada hati perut apabila melakukan hal tersebut.
Penderaan ini mampu memberi kesan dalam pelbagai aspek antaranya “...emosi, fizikal dan mental seseorang apabila berdepan dan telah melalui masalah ini...” (Kuno,Kenji, Does Community Based Rehabilitation Really Work?: 2007).
Hasil kajian yang dijalankan oleh Universiti South Wales UK pada tahun 2009 dibawah Fakulti Sains Sosial menunjukkan bahawa:

”... 3 daripada 10 mangsa penderaan dapat hidup kembali dan menjalani kehidupan harian seperti biasa. 4 daripadanya memerlukan sokongan untuk terus hidup manakala 3 daripadanya tidak dapat menjalani kehidupan mereka kerana mengalami tahap trauma yang sangat teruk...”(Lydon,J, Research On Physical Abuse People:2009).

Penderaan ini harus dilihat sebagai satu isu yang wajar ditekan untuk diambil tindakan dan diletakkan satu akta hukuman khas bagi pelaku. Hal ini bagi memastikan keselamatan kanak-kanak dapat di jaga. Selain itu, ini juga dapat menjadikan pelaku dapat belajar dari kesilapan.  Selain itu masyarakat harus dididik untuk sentiasa menjaga ketenteraman bersama.
Dalam menangani isu berat ini maka, kita perlu untuk melakukan anjakan dalam pelbagai aspek bagi mestikan tiada mangsa dan pemangsa yang mampu mengundang masalah kepasa masyarakat. Anjakan ini hendaklah bermula dari pendidikan, media massa dan anjakan masyarakat sendiri. Sekaligus dapat memberi penurunan kepada statistik penderaan kanak-kanak pada masa kini sekaligus sifar pada masa hadapan.

2.Definisi Penderaan dan Kanak-Kanak
Penderaan secara umum merujuk kepada “...seksaan terhadap seseorang yang tidak mampu melawan dengan menggunakan objek sama ada berbahaya atau tidak...” (Piaget,John, Children Abuse:2000) namun boleh mendatangkan kecederaan atau menggunakan bahagian tubuh pemangsa sendiri. Hal ini “...melibatkan sentuhan antara pemangsa dan mangsa dalam keadaan terpaksa...” (Erickson,Erick, Child Development Problem : 1995). 
            Menurut “John Piaget, kanak-kanak dalam konteks ini didefinisikan sebagai golongan yang berumur dari 1 tahun hingga 14 tahun yang mana merupakan golongan peralihan dari peringkat mengenali iaitu sensorimotor ke peringkat operasional yang lebih kompleks” (Santrock, J. W, Life Span Development: 2013). Sekaligus diskusi ini akan melihat kepada penderaan yang dialami oleh kanak-kanak dalam lingkungan umur ini.
3.Jenis-Jenis Penderaan
Pendefinisian penderaan akan berubah mengikut jenis penderaan yang dilakukan. Berikut merupakan jenis penderaan yang kerap berlaku.
3.1 Penderaan Seksual
Penderaan seksual melibatkan pengunaan bahan seperti benda tumpul atau menggunakan alat sulit pemangsa sendiri. Jenis penderaan ini melibatkan sentuhan pada alat sulit mangsa. Kebiasaan pemangsa akan menggunakan alat tumpul seperti timun, terung dan sebagainya yang menyerupai bentuk alat sulit.  

3.2 Penderaan Fizikal
Penderaan fizikal ini melibatkan “...sentuhan pada badan mangsa dengan menggunakan tangan,objek keras atau objek panas dengan kekerasan tanpa kerelaan mangsa...” (Vygotsky,Lev, Charactheristic Of Vygotsky Theories, 2003) . Kesan penderaan ini mampu memberi kesan pada tubuh badan mangsa dalam bentuk lebam atau kemerah-merahan. Kesan “...penderaan ini memberi kesan yang sangat mendalam sehingga mampu memberi kesan trauma yang teruk kepada kanak-kanak...” (Santrock, J.W, Life-Span Development, 2013).
3.3 Penderaan Emosi
Penderaan emosi melibatkkan permainan emosi yang boleh meninggalkan kesan negatif yang melibatkan perubahan emosi yang drastik. Mainan emosi ini dapat menjadi individu yang didera akan menjadi nakal atau malu untuk bersosial kerana takut untuk bermain emosi.
3.4 Pengabaian
Pengabaian merupakan sejenis penderaan yang melibatkan emosi yang yang hampir sama dengan penderaan emosi. Mekasnime penderaan ini berlaku apabila “...individu yang diabaikan ini keperluan kasih sayang mereka tidak dipenuhi oleh ibu bapa mereka...” (Lee,Janet & Shaw,Susan M., Women Voices & Feminist Visions: Classics and Contemporary Readings). Apabila hal ini berlaku, mereka akan lebih suka untuk berada didunia mereka sendiri dan menghabiskan masa mereka dengan rakan-rakan dan melakukan aktiviti yang tak berfaedah. Hal ini kerana mereka memerlukan tempat untuk meluahkan perasaan mereka. Namun apa bila tiada tempat, maka mereka bakal mencari tempat atau aktiviti yang sesuai untuk meluahkan perasaan mereka.


4.Faktor-Faktor Berlakunya Penderaan
Penderaan ini boleh berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Hari ini banyak desakan dan pengaruh luar yang menindas individu untuk bertindak tanpa memikirkan sebab akibat sesuatu perkara itu berlaku.
4.1 Tekanan Kerja Ibu Bapa
Umum mengetahui bahawa ibu bapa merupakan orang yang paling dekat dengan anak-anak. Pada hari ini tuntutan kerja ibu bapa banyak memberi tekanan. Ada ibu bapa yang perlu berkerja lebih masa untuk mendapatkan pendapatan lebih bagi menampung keluarga. Ibu bapa pada hari akan cuba melepaskan tekanan di rumah dengan cara bergaduh sesama sendiri sehingga mencederakan anak-anak mereka sendiri. Ini menjadi satu faktor dominan apabila ibu bapa mempunyai pekerjaan profesional yang tidak mampu mengurus stress dengan baik.
Hal ini telah dijelaskan oleh  Brian Corby dalam buku beliau, Child Abuse: Towards A Knowledge Base 1993 :
“Budaya kerja yang terlalu menekan ibu bapa akan meyebabkan ibu bapa bertindak agresif dalam memastikan emosi mereka stabil. Ibu bapa akan menjadikan anak sebagai beg penumbuk untuk melepaskan rasa kecewa dan tekanan kerana bagi mereka anak-anak seolah tidak membantu untuk meredahkan raa tekanan malah menambah masalah dengan karena mereka yang pelbagai” (Corby,Brian, Child Abuse: Towards A Knowledge Base : 1993)
4.2  Masalah Rumah Tangga
Konteks masalah rumah tangga adalah pergolakan ibu bapa yang membawa kepada penceraian. Hal ini memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak kerana pengabaian yang boleh menyebabkan ganguan emosi.
Menurut Lev Vygotsky dalam buku Life Span-Development karya John W. Santrock 2013:
“Kanak-kanak akan mudah membangunkan emosi dengan bimbingan ibu bapa yang dilihat melalui apa yang mereka alami. Maka jika ibu bapa menunjukkan pergolakkan dalam rumah tangga, maka anak-anak ini akan membuat persepsi bahawa mereka diabaikan kerana masalah ibu bapa mereka dan mula menyendiri dan murung” (Santrock, J.W, Life Span Development : 2013).
Berdasarkan teori Vygotsky jelas menunjukkan bahawa masalah ibu bapa mampu memberi impak dalam penjagaan dan perkembangan emosi kanak-kanak. Hal ini kerana, persekitaran mampu memberi kesan kepada emosi kanak-kanak.

5.Kesan Penderaan
Penderaan ini mampu memberi banyak dalam pelbagai aspek terutamanya dalam apek pembangunan emosi dan interaksi antara satu sama lain.
5.1  Masalah Pembangunan Emosi
Apabila masalah berlaku kepada kanak-kanak, maka pembangunan emosi kanak-kanak akan terbantut. Makna terbantut dalam konsep ini adalah kanak-kanak tidak mampu untuk mewujudkan rasa empati dan simpati dalam diri mereka kerana. Hal ini sekaligus menyebabkan timbulnya rasa dendam dalam diri mereka. Semua disebabkan masalah untuk mewujudkan rasa empati dan simpati. Sehingga “...kebanyakkan kanak-kanak yang sering dianiaya atau didera akan lebih cenderung mendera anak mereka sendiri apabila sudah mempunyai keluasrga...”(Santrock, J.W, Early Childhood Emotional Development: 2013)
5.2 Masalah Interaksi
Kes dera ini juga akan menyebabkan kanak-kanak ini rasa takut dan terasing. Rasa takut ini menyebabkan mereka lebih cenderung untuk merahsiakan masalah mereka kepada orang lain kerana rasa takut dengan ugutan yang dilakukan oleh pendera. “Perasaan takut ini mendorong mereka untuk rasa takut mula untuk mengasingkan diri mereka dari orang lain” (Corby, Brian, Child Abuse: Towards A Base Knowledge: 98-99 : 1993) . Masalah ini mewujudkan masalah interaksi untuk menyelesaikan masalah mereka.

6.Peranan Masyarakat
Dalam konteks penderaan ini, masyarakat perlu untuk melibatkan diri dalam memastika kes penderaan ini dapat dikurangkan. Sentimen masyarakat harus diubah dalam hal melibatkan diri ini bagi memastikan kes ini dapat di bendung. Penglibatan ini melibatkan, perlindungan kepada kanak-kanak yang didera, didikan kepada ibu bapa dan yang paling penting didikan terhadapa ibu bapa dalam memastikan mereka tidak menjadikan anak-anak mereka sebagai tempat untuk melampiaskan rasa marah atau kekecewaan mereka.
            Menurut Brian Corby dalam satu topik dalam buku beliau iaitu Research On Child Protection Pratice dalam karya beliau Child Abuse:
     “Masyarakat tidak sepatutnya meminggirkan kanak-kanak yang didera namun perlu untuk mereka membawa kanak-kanak ini kedalam komuniti untuk dibimbing dan dididik bagi memastika mereka dapat menghadapi kehidupan mereka seperti biasa” (Corby, Brian, Research On Child Protection Practice, Child Abuse: 144-145:1993).
Justeru pada hari masyarakat perlu untuk melibatkan diri dalam menangani isu sosial seperti ini bagi memastikan nasib kanak-kanak ini terbela dalam semua aspek terutamanya aspek pembangunan diri mereka.
7.Kesimpulan
Secara keseluruhannya, penderaan ini perlu untuk kita lihat sebagai satu isu yang kritikal bagi memastikan setiap kanak-kanak yang didera dapat diselamatkan dan sekaligus dapat mengelakkan masalah seperti ini dapat dikurangkan. Melihat kehendak negara pada hari ini yang memerlukan pemimpina masa hadapan yang berkualiti maka, nasib kanak-kanak dan remaja perlu untuk dibela sekaligus memastikan mereka dapat membesar dengan baik dan sempurna.
            Selain itu, masyarakat perlu kenal erti sebenar penderaan bagi memastikan kita dapat mewujudkan rasa simpati sekaligus dapat bersama-sama melindungi hak kanak-kanak daripada terus dicabul oleh pihak yang tidak berperikemanusiaan. Maka jelaslah bahawa kita perlu memandang serius masalah ini agar kita dapat sama-sama membendung, mengelakkan, mengurangkan sekaligus memastikan isu ini dapat di selesaikan secara keseluruhannya tanpa sebarang kompromi.











8.Bibliografi
Benjamin, L. (2013). Introduction psychology. USA: McGraww Hill.
Corby, B. (1993). Child abuse : towards a base knowledge. Buckingham: Open University Press.
Croby, B. (1993). Research On Child Protection Practice. Dalam B. Corby, Child abuse: towards a base knowledge (hlm. 144-145). Buckingham: Open University Press.
Erickson, E. (2003). Children Development Problem. USA: Mcgraww Hill.
Kuno, K. (2007). Does comunity based rehabilitation really work? Kuala Lumpur: Institut Sosial Malaysia.
Lee, S. M. (2011). Women voices & feminist vision : classics and contemporary readings. USA: McGraww Hill.
Lydon, J. (2005). Research on physical of abused people. Dalam J. Lydon, How child were abuse (hlm. 17). Wales: University Of South Wales UK Publication.
Piaget, J. (2000). Children abuse. USA: MgGraww Hill.
Prescott, J. W. (1997, March 21). Children abuse. Didapatkan October 23, 2013, daripada Violence: http://www.violence.de/prescott/hustler-new/article.html
Santrock, J. W. (2013). Life-span development. USA: McGraw Hill.
Vygotsky, L. (2003). Lev vygotsky theories. USA: McGraww Hill.


No comments:

Post a Comment